Wady i zalety stosowania opon odpornych na przebicie

Kontynuowanie jazdy mimo przebitej opony możliwe jest dzięki zastosowaniu ogumienia typu run flat. Dawniej takie opony były zakładane w pojazdach wojskowych oraz autach specjalnych, przeznaczonych do przewozu VIP- ów. Dzięki rozwojowi technologi ogumienie odporne na przebicie stało się dostępne niemal dla każdego. Niektóre marki samochodów wyposażają swoje modele w takie opony fabrycznie. Oprócz wygody opony run flat przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Większa objętość bagażnika dostępna jest z powodu braku konieczności wożenia koła zapasowego.

Technologia i bezpieczeństwo

Konstrukcja opon odpornych na przebicie wyraźnie różni się od zwykłych gum. Ich ścianki są na tyle sztywne, że pozwalają utrzymać ciężar pojazdy mimo utraty powietrza. Opona po przebiciu zachowuje normalny profil i nie odkształca się. Pozwala to kontynuować jazdę na odcinku określonym w instrukcji auta (ok. 100 km) oraz z ograniczoną prędkością (ok. 80 km/h). Potem opona w zasadzie nadaje się do wymiany i nie podlega naprawie. Dodatkowym wyposażeniem, które musi posiadać auto jeżdżące na ogumieniu run flat jest czujnik ciśnienia w oponach. Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej takie czujniki (TPMS)  są już montowane we wszystkich nowych samochodach. Bez systemu TPMS kierowca samochodu nie byłby wstanie zauważyć przebicia opony samonośnej.

Opony run flat są bezpieczne zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością. Przebicie opony nie wiąże się z nagłą utratą powietrza i właściwości jezdnych samochodu. Dlatego w razie przebicia nie występuje utrata kontroli nad pojazdem.

Minusy stosowania opon odpornych na przebicie

Minusem stosowania opon odpornych na przebicie jest ich wysoka cena. Ponadto wymagają stosowania specjalnych felg. Opony run flat najczęściej występują w dużych rozmiarach i pasują tylko do wybranych modeli samochodów. Nie można zresztą założyć ich na zwykłe felgi, ale wymagają obręczy typu EH2 lub EH2+. Po dojechaniu do warsztatu naprawczego nie naprawia się ich, ale wymienia na nowe. Przez to mogą okazać się drogie w eksploatacji – zwłaszcza, gdy przebicie zdarzy się więcej razy w roku. Kolejnym mankamentem stosowania specjalnego typu ogumienia jest fakt, że nie każdy warsztat wulkanizacyjny dysponuje odpowiednimi narzędziami do ich zakładania. Dlatego usługa związana z naprawą koła jest droższa i nie wszędzie dostępna.

Kierowcy posiadający doświadczenie w użytkowaniu opon samonośnych narzekają czasem na pogorszenie się komfortu jazdy oraz wskazują na gorsze własności trakcyjne opon run flat. Wiąże się to ze specjalną konstrukcją opony, która jest sztywniejsza i mniej elastyczna.

Kiedy stosować opony samonośne?

Ogumienie typu run flat jest montowane fabrycznie w samochodach BMW, niektórych modelach Mercedesa czy Mini Coopera. Zalety opon odpornych na przebicie sprawiają, że wykorzystuje się je w sportach motorowych, a także w limuzynach wożących ważne osobistości i samochodach opancerzonych. Są ważnym elementem samochodów sportowych. Przebicie opony przy wysokiej prędkości wiąże się zazwyczaj z utratą panowania nad maszyną. Opony run flat są wolne od tego problemu. Jeżeli posiadamy więc samochód o wybitnie sportowym charakterze, lub po prostu lubimy dynamiczną jazdę, możemy rozważyć wymianę zwykłych opon na ogumienie run flat. W samochodach, które mają takie opony założone fabrycznie – nie należy ich wymieniać na zwykłe. Taki zabieg znacznie pogarsza własności jezdne samochodu. Auta fabrycznie przystosowane do opon odpornych na przebicie, mają nieco inną konstrukcję zawieszenia. Zamiana zwykłych opon na run flat powinna być zawsze skonsultowana ze specjalistą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here