opona

Początek prawdziwego lata, gdy temperatury wzrastają powyżej 30℃ i gdy słoneczne dni przeplatają się z potężnymi burzami, to najlepszy czas na omówienie tematu opon letnich. Dlaczego? Ponieważ to właśnie w takich warunkach opony te muszą sobie radzić i właśnie w takich chwilach najłatwiej jest nam je docenić. A na to docenienie naprawdę zasługują, ponieważ właśnie na oponach letni – wcale nie na zimowych – spoczywa największa odpowiedzialność za nasze bezpieczeństwo. Dlaczego?

Czego oczekujemy od letnich opon samochodowych? Czym powinna się charakteryzować ta idealna opona?

Mogłoby się wydawać, że w branży oponiarskiej najmniej problemów stwarza zaprojektowanie i wyprodukowanie dobrej, optymalnej dla tego sezonu opony letniej. Wiadomo, że opona taka wymaga przede wszystkim odpowiedniej mieszanki – znacznie twardszej niż w przypadku opony zimowej, aby lepiej radzić sobie w wysokich temperaturach – oraz właściwego bieżnika. I to w zasadzie tyle. Naprawdę? Otóż nie.

Od opon letnich wymagamy dziś w zasadzie wszystkiego. Nasi klienci, wybierając opony letnie na iParts.pl, szukają ogumienia samochodowego, które będzie:

  • sportowe lub przynajmniej usportowione;
  • dobrze przylegać do suchej nawierzchni;
  • doskonale radzić sobie na nawierzchni zalanej wodą;
  • zapewniało odpowiednie resorowania, a więc i komfort podczas długich wakacyjnych wyjazdów;
  • elastyczne, ale równocześnie o sztywnych, mocnych barkach, co pozwoli mu zachować pożądany kształt podczas wchodzenia w ostre zakręty (żeby opona nie wyginała się do wewnątrz, grożąc uszkodzeniem rantów felgi);
  • na tyle twarde, aby zapewniało długą eksploatację, odporność na ścieranie oraz uszkodzenia mechaniczne (przecięcia czy przedziurawienia);
  • na tyle miękkie, by zapewniało doskonałą przyczepność i by mocno trzymało się nawierzchni podczas wszelkich manewrów.

Tego wszystkiego kierowcy oczekują od opon letnich i tego w nich szukają, choć nie zawsze robią to w sposób świadomy. Nie zawsze też są świadomi paradoksu poszczególnych wymogów (opona letnia ma być jednocześnie miękka i twarda, ma zapewniać doskonałą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni) oraz poziomu trudności wyzwania, przed jakim stawiają samych producentów. Jednak to właśnie te wymagania sprawiły, że dobre opony letnie naprawdę są w stanie spełnić powyższe oczekiwania kierowców. Musicie jednak pamiętać, że to udaje się tylko najlepszym i że jeśli chcecie mieć opony letnie o podobnej charakterystyce, nie możecie decydować się na wybór ogumienia niskiej klasy.

Jakim wymaganiom muszą sprostać opony letnie? Dlaczego to właśnie na nich spoczywa największa odpowiedzialność?

Pozornie to opony zimowe muszą być pod każdym względem najbardziej zaawansowane. W końcu pracują w warunkach trudnych, nieraz bardzo trudnych, radząc sobie z małą przyczepnością, mrozem i wodą w różnych postaciach. A jednak to właśnie opony letnie dźwigają na swoich barkach największą odpowiedzialność. Dlaczego? Zacznijmy od tego, że opony letnie pracować muszą w naprawdę niełatwych warunkach, czyli:

  • w wysokich, nieraz bardzo wysokich temperaturach,
  • nieraz w kontakcie z całymi masami zalewającej asfalt wody,
  • przy ogromnych przeciążeniach (bo kto latem odpuszcza pedał gazu?),
  • na nawierzchni o różnym stopniu chropowatości (lepszy i gorszy asfalt, szuter lub leśne dukty).

Przede wszystkim jednak opony letnie użytkowane są w warunkach, podczas których dochodzi do największej liczby i najtragiczniejszych w skutkach wypadków. Te statystki znają chyba wszyscy kierowcy. Najniebezpieczniej na drogach nie jest wcale zimą, jesienią czy na wiosnę. To nie podczas opadów śniegu, śniegu z deszczem czy przy pokrywającym nawierzchnię lodzie mamy do czynienia z gwałtownym wzrostem ciężkich wypadków drogowych. Najtrudniejszym okresem jest właśnie lato, a dokładnie wakacje. Jak informuje Instytut Transportu Samochodowego, wakacje są najgorszym okresem na polskich drogach pod względem liczby wypadków. W ciągu tych trzech miesięcy (czerwiec-lipiec-sierpień) dochodzi do 1/3 zdarzeń drogowych przypadających na cały rok. W roku ubiegłym (2021) było to dokładnie 32,3 procent wypadków z całego roku, co oznacza wzrost o 0,9 procenta rok do roku.

Możemy śmiało założyć, że zdecydowana większość sprawców wspomnianych zdarzeń jeździła na oponach letnich lub w najgorszym razie całorocznych. Pytanie tylko, jak przedstawiały się stan oraz jakość tychże opon? Jak przedstawia się stan i jakość Waszych opon letnich? Czy zrobiliście wszystko, by nie dołączyć do tych strasznych statystyk?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here