Jakie były silniki w Polonezie?
Jakie były silniki w Polonezie?

# Jakie były silniki w Polonezie?

## Wprowadzenie

Polonez, produkowany przez Polski Fiat, był jednym z najpopularniejszych samochodów w Polsce w latach 70. i 80. XX wieku. Jego popularność wynikała z nie tylko z przystępnej ceny, ale także z niezawodności i trwałości. Jednym z kluczowych elementów samochodu był silnik, który zapewniał nie tylko moc, ale także osiągi i ekonomię paliwową. W tym artykule przyjrzymy się różnym silnikom, które były dostępne w Polonezie i jak wpływały na jego wydajność.

## 1. Silnik 1.3 OHV

### 1.1 Opis

Silnik 1.3 OHV był jednym z pierwszych silników stosowanych w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1295 cm³. Posiadał układ rozrządu OHV (górnozaworowy) i generował moc około 60 KM.

### 1.2 Wydajność

Silnik 1.3 OHV zapewniał wystarczającą moc do codziennego użytku, ale nie był zbyt dynamiczny. Samochód osiągał prędkość maksymalną około 140 km/h, co było wystarczające dla większości kierowców. Jednakże, ze względu na swoją konstrukcję, silnik ten nie był zbyt ekonomiczny w zużyciu paliwa.

## 2. Silnik 1.5 OHV

### 2.1 Opis

Silnik 1.5 OHV był kolejnym silnikiem stosowanym w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1498 cm³. Podobnie jak w przypadku poprzedniego silnika, posiadał układ rozrządu OHV.

### 2.2 Wydajność

Silnik 1.5 OHV był nieco bardziej wydajny niż jego poprzednik. Generował moc około 75 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 160 km/h. Ponadto, silnik ten był nieco bardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa, co było ważne w czasach, gdy ceny paliwa rosły.

## 3. Silnik 1.6 MPI

### 3.1 Opis

Silnik 1.6 MPI był jednym z najnowocześniejszych silników stosowanych w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1598 cm³. Posiadał układ rozrządu OHC (wałek rozrządu umieszczony w głowicy cylindrów) oraz wtrysk paliwa wielopunktowy (MPI).

### 3.2 Wydajność

Silnik 1.6 MPI był najmocniejszym silnikiem dostępnym w Polonezie. Generował moc około 90 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 170 km/h. Ponadto, dzięki wtryskowi paliwa, silnik ten był bardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa niż poprzednie modele.

## 4. Silnik 1.9 D

### 4.1 Opis

Silnik 1.9 D był jednym z dwóch silników wysokoprężnych stosowanych w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik o pojemności 1905 cm³. Posiadał układ rozrządu OHC.

### 4.2 Wydajność

Silnik 1.9 D był bardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa niż silniki benzynowe. Generował moc około 65 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 150 km/h. Jednakże, ze względu na charakterystykę silników wysokoprężnych, samochód był mniej dynamiczny niż w przypadku silników benzynowych.

## 5. Silnik 2.0 D

### 5.1 Opis

Silnik 2.0 D był drugim silnikiem wysokoprężnym stosowanym w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik o pojemności 1995 cm³. Podobnie jak w przypadku poprzedniego silnika, posiadał układ rozrządu OHC.

### 5.2 Wydajność

Silnik 2.0 D był najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym dostępnym w Polonezie. Generował moc około 75 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 155 km/h. Podobnie jak w przypadku silnika 1.9 D, samochód był mniej dynamiczny niż w przypadku silników benzynowych, ale bardziej ekonomiczny w zużyciu paliwa.

## 6. Silnik 1.3 Turbo

### 6.1 Opis

Silnik 1.3 Turbo był jednym z najbardziej zaawansowanych silników stosowanych w Polonezie. Był to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1298 cm³. Posiadał układ rozrządu OHC oraz turbosprężarkę.

### 6.2 Wydajność

Silnik 1.3 Turbo był najmocniejszym silnikiem dostępnym w Polonezie. Generował moc około 150 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 200 km/h. Był to najszybszy i najbardziej dynamiczny model Poloneza. Jednakże, ze względu na swoją moc, silnik ten był mniej ekonomiczny w zużyciu paliwa.

##

Silniki stosowane w Polonezie to:
1. 1.3 OHV (OHC) – 1.3L, 4-cylindrowy silnik benzynowy o jednym wałku rozrządu z zaworami umieszczonymi w głowicy cylindrów.
2. 1.4 A (A1.4) – 1.4L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
3. 1.5 A (A1.5) – 1.5L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
4. 1.6 GLE (A1.6) – 1.6L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
5. 1.6 GLI (A1.6) – 1.6L, 4-cylindrowy silnik benzynowy z gaźnikiem.
6. 1.9 D (A1.9) – 1.9L, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z wtryskiem pośrednim.

Link do strony internetowej związanej z Polonezem: https://www.pchelki.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here