Duży przebieg w samochodzie

Gdy podejmujemy decyzję o kupnie używanego samochodu i rozpoczynamy poszukiwania, za wszelką cenę staramy się znaleźć auto z jak najmniejszym przebiegiem. Czy faktycznie warto tak bardzo się tym przejmować? Z pewnością nie jest to czynnik, który powinien decydować o jego kupnie.

Duży przebieg = problem?

Z przebiegiem bywa różnie: możemy znaleźć samochód, który posiada spory przebieg, jednak właściciel dbał o jego stan techniczny, więc tak naprawdę informacja o tym, ile kilometrów ma przejechane staje się mniej istotna. Co więcej, coraz częściej możemy znaleźć auta z małym przebiegiem, choć w kiepskim stanie technicznym.

Dużą różnicę możemy również zauważyć biorąc pod uwagę to, jakimi drogami poruszał się samochód. Ciężko porównywać stan techniczny pojazdu jeżdżącego po zagranicznych drogach nawet o dużym przebiegu z samochodem zakupionym i jeżdżonym w naszym kraju.

Najważniejszy stan techniczny

Wielu kierowców nabrało dużego uprzedzenia co do przebiegu auta i już na wstępie odrzuca te, które mają duży przebieg. W rzeczywistości jednak wszystko zależne jest od wielu czynników, jeśli więc mamy do czynienia z samochodem zadbanym i regularnie serwisowanym, które przejechało przykładowo 250 000 kilometrów – nie ma się czym przejmować, taki samochód może przejechać nawet drugie tyle, jeśli posiada wszystkie sprawne elementy i podzespoły.

Tutaj dużo zależy od podejścia właściciela – jeśli wiemy, że w przyszłości będziemy chcieli sprzedać nasz samochód tym bardziej warto o niego dbać. Po pierwsze: auto przy określonym przebiegu powinno być poddane konkretnym naprawom oraz mieć wymienione niektóre części i materiały eksploatacyjne: olej, wszelkie płyny, czy elementy zawieszenia.

Wiadomo, że nie każdy samochód musi być poddany takim czynnościom w jednakowym czasie, wszystko zależne jest od stylu jego eksploatacji, a także kraju, w którym nim jeżdżono. Udowodniono bowiem, iż samochody w Niemczech o wiele wolniej ulegają zużyciu niż pojazdy w naszym kraju, szczególnie biorąc pod uwagę zawieszenie. Wniosek nasuwa się jeden: warto rozglądać się za sprowadzanym samochodem od naszych zachodnich sąsiadów, ponieważ mimo sporego przebiegu możemy spodziewać się lepszego stanu technicznego.

Skąd więc przekonanie, że duży przebieg to zło?

Większość właścicieli nie do końca regularnie dba o dobry stan techniczny pojazdu, wynika to z wysokich kosztów, które niesie za sobą każda naprawa czy wymiana, same części również nie zawsze należą do najtańszych, nawet w przypadku zamienników. Efekt jest więc oczywisty – nawet kilkuletni samochód zostaje zdyskwalifikowany. Dlatego właśnie dbać o regularne naprawy i serwisowanie.

Tendencja do zaniedbania pojazdu tyczy się w większości posiadaczy diesli, być może ze względu na to, iż ich naprawy są szczególnie drogie. W przypadku ignorowania kontroli stanu pojazdu powoli zacznie on odmawiać posłuszeństwa, co zasygnalizuje nam z początku drobnymi usterkami, lecz z czasem samochód może po prostu stanąć i już nie ruszyć.

Jeśli doprowadzimy go do stanu, w którym konieczna będzie kompleksowa naprawa jednostki napędowej i jej osprzętu, dojdzie jeszcze remont zawieszenia i hamulców, szybko okaże się, że koszty przekroczą jego wartość rynkową.

Kierowcy często postępują według następującego schematu: naprawiają to, co w danej chwili jest najpilniejsze, by móc jeździć danym samochodem, a inne kwestie schodzą na dalszy plan najczęściej już na zawsze, bo zawsze szkoda wydać większą sumę pieniędzy na coś, co teoretycznie nie jest pilne. W efekcie samochód nigdy nie jest w stu procentach sprawny.

Ważne informacje

Są pewne kwestie, o których warto wiedzieć, decydując się na zakup używanego samochodu:

  • Zamiast wyłącznie na przebiegu, skupmy się przede wszystkim na stanie karoserii potencjalnego samochodu: czy posiada jakiekolwiek braki mechaniczne z zewnątrz, czy ogniska rdzy.
  • Spójrzmy też prawdzie w oczy: rzadko kiedy można znaleźć samochód, który po przejechaniu ponad 200 000 kilometrów nie brał udziału w żadnej kolizji, choć mogą zdarzyć się perełki. Oszacujmy jednak zakres uszkodzeń oraz jakość przeprowadzonych napraw.
  • Warto zdecydować się na starszy samochód z dużym przebiegiem, lecz w dobrym stanie technicznym, niż kilkuletni, lepiej wyposażony, lecz wyraźnie zużyty na przykład poprzez nieprawidłową eksploatację.
  • Skupmy się również na stanie poszczególnych elementów, w tym celu niezbędna będzie jazda próbna z właścicielem, gdzie prowadząc samodzielnie możemy dostrzec wiele ewentualnych usterek.

Kupno używanego samochodu to z pewnością dobra decyzja – dzięki niej każdy może znaleźć dla siebie odpowiednią możliwość na swoją kieszeń. Nie znaczy to jednak, że musimy decydować się na byle co, lub przez pół roku wyszukiwać prawdziwego okazu. Wystarczy odpowiednie podejście i wzbogacenie swojej wiedzy o najważniejsze informacje. Dzięki temu mamy pewność, że znajdziemy odpowiedni dla nas samochód, który posłuży nam przez wiele lat – pod warunkiem, że również będziemy o niego dbać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here